Nieuwe emissietesten alleen haalbaar met grotere motoren ! Mazda had het al die jaren aan het juiste eind ! - Garage Dochy - Hoofdverdeler Roeselare Mazda en Isuzu

Alle merken welkom bij Garage Dochy voor het onderhoud en herstellingen
Slechts 33gr - 327pk & 2500kg trekvermogen
Geniet van 6 jaar garantie bij Garage Dochy Izegem
Ga naar de inhoud

Nieuwe emissietesten alleen haalbaar met grotere motoren ! Mazda had het al die jaren aan het juiste eind !

6e generatie

In 2012 kwam Mazda naar buiten met zijn Skyactiv Technologie, ik noemde het op onze site "een revolutie in autowereld". Meer dan ooit tevoren blijkt dat Mazda al die tijd op het juiste spoor zat. Er komen de laatste tijd heel wat onderzoeken vrij waaruit blijkt dat aan het downsizing bij vele merken een einde komt. De reden hiervan is de komst van een nieuwe testmethode voor het meten van de uitstoot. Jarenlang gebruikte men de "NEDC-norm" als referentie, dit was vooral gunstig voor plug-in hybrides en lichtere, geforceerde motoren. (lees op papier lagere uitstoot)

Dank U wel volkswagen :)
Naar aanleiding van het sjoemelschandaal bij volkswagen is de vraag naar betere emissietests in een stroomversnelling gekomen.
De nieuwe testmethode zal het realistische verbruik beter moeten weergeven, Mazda scoorde reeds langer goed in de realistische verbruikscijfers en hoeft dus niks te vrezen, in tegendeel !

Waarom moeten concurrerende merken dan vrezen met hun "opgefokte" motorengamma ?

De grote boosdoener bij deze kleine motoren is dat men de kleine slagvolumes gaat compenseren door het gebruik van een turbo. Bij hoge belasting loopt de uitlaatgastemperatuur enorm   op, deze hogere verbrandingstemperatuur leidt tot wel 15x hogere stikstofoxide. (dieselmotoren)  
Ook de geforceerde (turbo)benzine motoren vervuilen een pak meer fijn stof dan opgegeven en verbruiken fors meer ! Logisch toch ook ? !

Waarom Mazda de concurrenten dan een flinke stap voor is ?

Met de Skyactiv Technologie heeft Mazda onder andere de huidge verbrandingsmotoren opnieuw onder de loep geplaatst. Wat is de oorzaak van de hogere stikstofoxide of de uitstoot  van fijn stof ? Hoe kunnen we dit probleem aanpakken IN de motor en niet NA de motor zoals de concurrenten. Logisch toch, een lagere oorzaak is minder gevolg...

Zoals reeds gekend pakte Mazda de stikstofoxide bij diesels aan door de verbrandingstemperatuur te verlagen. (juist ja, het probleem bij opgefokte motoren) Dit bekwamen ze onder andere door de compressie (hoeveel samengepreste lucht) te verlagen voor een diesel naar 14:1 (geloof me, dit is echt laag !) Vandaar trouwens dat wij reeds 4 jaar EURO6 dieselmotoren hebben ZONDER uitlaatgas nabehandeling, iets waar vele concurrenten in 2016 nog niet in slagen. (bv. gebruik van adblue...)

Bij benzinemotoren deed Mazda het omgekeerde, de verbrandingstemperatuur verhogen, juist om een betere verbranding te verzorgen. Al onze Skyactiv benzinemotoren zijn atmosferisch, geen turbo dus die de boel opfokt. Realistischer verbruik dus... laat maar snel komen die nieuwe emissietesten !

Nieuwe test komt er ! Wanneer ?

Vanaf volgend jaar wordt gestart met NOx-testen en alle auto’s moeten in 2019 aan de nieuwe normen voldoen. CO2 en brandstofverbruik wordt twee jaar later middels de nieuwe methodes getest. 

Positief voor Mazda ?

Absoluut, gezien Mazda reeds vele jaren voorsprong heeft in het gebruik van zijn Skyactiv Technologie. Wat eigenlijk ook wil zeggen dat Mazda al die tijd, eigenzinnig welliswaar, niet wilde meedoen aan het "opfokken" van motoren. Mazda bleef/blijft ondertussen trouwens zwaar investeren in het verfijnen van de huidige verbrandingsmotoren, net terwijl de concurrenten (te)veel ontwikkelingsbudgetten plaatsten in "elektrische motoren" - "hybride technologie". We zijn hen dus twee keer sneller af, we hebben reeds de technologie en kennis en moeten nu dus geen enorme budgetten zoeken om alsnog de motoren klaar te krijgen voor de nieuwe testen... .

Welke technologie voor de toekomst ?

De uiteindelijke weg zal wellicht leiden naar elektrische motoren maar volgens mij (persoonlijk) is deze weg nog (relatief) lang. Ik meen het te kunnen vergelijken met de "eerste" coca-cola gsm. Vooruitstrevend misschien in die tijd, maar enkele jaren later realistisch gezien, een lomp ding die weinig kon en veel te snel plat was :) . Uiteraard in perceptie geplaatst maar ik denk dat dit nu ook zo is met de ontwikkeling van elektrische motoren. Te vroeg, de technologie zal nog enorm (snel) evolueren, kortere laadtijd, goedkopere-betere batterijen... . De ervaring leert dan wanneer men iets over-subsidieert de restwaarde keldert... . Probeer nu nog eens een oude telefoon te slijten aan iemand ! ? Wist je trouwens, dat tot op vandaag geen enkele fabrikant slaagt in het winstgevend maken van elektrische wagens. Voorlopig is en blijft het in mijn ogen een te vroege hype.

Ik geloof dan ook fel in de strategie van Mazda, het efficienter maken van de huidige verbrandingsmotor, opdat de consument nog een tijdje betrouwbaar en vooral betaalbaar kan in auto rijden op weg naar de nieuwe technologie... .

Terug naar de inhoud